Articles Comments

Latamy z POZnania! » Info lotnicze z POZnania, Wiadomości » Ryanair a sprawa poznańska

Ryanair a sprawa poznańska

boeing 737-800 linii RyanairJak już pewnie wiecie z wielu mediów branżowych, od końca marca (z wejściem w zycie letniego rozkładu lotów) Ryanair zawiesza (lub nie wznawia) wiele połączeń w Europie, w tym w Polsce. Choć u nas będzie chyba więcej zawieszeń niż gdzie indziej – cóż: polski rynek lotniczy jest specyficzny i nastawiony w znacznej części na przewóz pracowników do Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Skandynawii.

Przypomnijmy: z Poznania nie zostaną wznowione loty do Bergamo (BGY) oraz do East Midlands (EMA). Ale postanowiliśmy się przyjrzeć – jaki wpływ na POZnańskie lotnisko będą miały zawieszenia w sąsiednich portach.

Łódź (LCJ): tu Ryan na pewno zawiesza loty do Bristolu, Edynburga i Bergamo (nie ma ich na liście kierunków) oraz zapewne również do Liverpoolu (tu loty są w systemie do końca marca, ale ma potem ich również nie być). Na szczęście dla nas: POZ oferuje pasażerom ze wschodniej Wielkopolski czy zachodniej i północnej części Ziemi Łódzkiej (rejon Kutna – świetne połączenia kolejowe do Poznania!)  loty do BRS oraz EDI. Również do LPL, ale ta sprawa jest w zawieszeniu. Nie skorzystamy natomiast na pasażerach z Łodzi do Bergamo, gdyż nasze loty do Lombardii Ryan również zawiesza.

EDIT: wg informacji portalu pasazer.com (jeszcze nieotwierdzonych) zniknąć mają również loty z łodzi do Kopenhagi. Obstawiam jednak, iż większość pasażerów tych lotów skorzysta z lotniska w WAW, zatem wpływ na POZ będzie mminimalny.

Bydgoszcz (BZG): znad Brdy znika na pewno połączenie do Girony oraz (podobnie jak LPL z Łodzi) zapewne również do Weeze i Prestwick w zachodniej Szkocji. Mieszkańcy Kujaw mogą swobodnie skorzystać z naszych lotów zarówno do Girony (Ryanair) jak i „głównej” Barcelony (Wizz Air). A więc tu na pewno zyskamy. Czy zamiast Prestwick polecą do Edynburga? Część zapewne tak, ale spora część skorzysta z lotów z Modlina również na Prestwick lub z Warszawy do Glasgow „głównego”. Z kolei pasażerowie lecący do Weeze mogą skorzystać z naszych lotów do Dusseldorfu Lufthansą (która miewa na tej trasie dość często ceny rzędu 400 złotych RT) i – od wiosny – Germanwingsem, który będzie oferować ceny nawet poniżej 300 zł (nadal z cateringiem i milami M&M).

Szczecin (SZZ): mieszkańcy Pomorza Zachodniego tracą loty do Bristolu i Edynburga. Do obu miast nadal lata Ryan z Poznania, zatem szansa na pozyskanie pasażerów nie jest mała. Z drugiej strony – na pewno wielu Szczecinian (i mieszkańców północnej i zachodniej części województwa) skorzysta z lotów EasyJeta z Berlina Schoenefeld zarówno do BRS jak i EDI.

I (last, but not least) Wrocław (WRO): Dolnoślązacy traca na pewno loty do Wenecji Treviso, Malmo i Bournemouth oraz (być może) do Charleroi. Tu – niestety – złe wieści dla POZ: od nas nie lata się nawet w okolice żadnego z tych lotnisk (pomijam BOH, które leży pomiędzy BRS i lotniskami Londynu – dokąd są i będą loty z WRO), zatem na pewno nie pozyskamy żadnego z pasażerów znad Odry.

Reasumując: Na zmianach (obiektywnie negatywnych dla polskich lotnisk, choć zapewne pozytywnych dla samego Ryanaira) POZ ma szansę zyskać – stracimy (wiekszość) pasażerów z kierunków: Bergamo oraz East Midlands. Ci pierwsi w większości polecą do Berlina lub Wrocławia, ci drudzy: mogą skorzystać z alternatywnych tras z UK do POZ lub również polecieć do WRO. Natomiast my możemy zyskać sporo podróżnych z sąsiednich regionów Polski. Oby tylko odpowiednie komórki lotniska na Ławicy poinformowały Łodzian, Kujawian czy Szczecinian o możliwości lotu z Poznania…

Written by

Filed under: Info lotnicze z POZnania, Wiadomości · Tags: ,

3 komentarze "Ryanair a sprawa poznańska"

  1. M2 pisze:

    O co chodzi z tym Germanwings od czerwca? Będzie do POZ latał? Z jakich kierunkó? Dodatowo, czy zamiast lufthansy?

    ODP: będzie operował na trasie POZ-DUS zamiast Lufthansy. Będzie ciut przaśniej, ale też taniej (od 66 Eur w dwie strony). Wkrótce napiszemy o tym więcej.

  2. Daniel pisze:

    Tak, ale nie wiem po co Szczecinianie mieli by latać z POZ i gdzie? Oczywiście czartery – tu się zgodzę. Kiedyś tłumnie latali do Cork, ale teraz Cork brak i lipa.

    ODP: Szczecinianie (w sensie mieszkańcy tegoż miasta) to faktycznie raczej rzadko, ale na pewno z utraconych pzez ZZ połączeń korzystali też mieszkańcy np. Wałcza, Gorzowa cz Choszczna, skąd do POZ jest znacznie bliżej i dogodniejszy dojazd. No i na ORK świat się nie kończy 🙂 – są też inne trasy!

    1. Daniel pisze:

      Wiem ,ze świat na ORK się nie kończy. Ale jak z BER w końcu w 2015 roku północny pirs zostanie otworzony (dedykowany tylko dla low -cost) to myślę, że właśnie Berlin przejmie wiele destynacji. A wtedy fru… Od Szczecina piękna autostrada do samego lotniska. Także nie wiem, czy komuś będzie opłacało się z północno – zachodniego wycinka Polski latać z POZ. Teraz wielu mieszkańców SZZ lata ze stolicy Wielkopolski w większości czarterami. Dublin jest z SZZ, Norwegia też, pozostawał właśnie tylko kierunek na Cork.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

*

Po co to pytanie?